Lenalidomid po transplantacji komórek macierzystych w szpiczaku mnogim

Brak jest danych dotyczących tego, czy lenalidomidowa terapia podtrzymująca wydłuża czas do progresji choroby po autologicznej transplantacji krwiotwórczych komórek macierzystych u pacjentów ze szpiczakiem mnogim. Metody
Od kwietnia 2005 r. Do lipca 2009 r. Losowo przydzielono 460 pacjentów, którzy byli młodsi niż 71 lat i mieli stabilną chorobę lub marginalną, częściową lub pełną odpowiedź po 100 dniach po przeszczepieniu komórek macierzystych do lenalidomidu lub placebo, która była podawana do postęp choroby. Dawka początkowa lenalidomidu wynosiła 10 mg na dobę (zakres od 5 do 15).
Wyniki
Przydziały do badań zostały usunięte w 2009 r., Kiedy planowana analiza okresowa wykazała znacznie dłuższy czas do progresji choroby w grupie lenalidomidu. Przy odślepieniu 20% pacjentów, którzy otrzymali lenalidomid i 44% pacjentów otrzymujących placebo miało postępującą chorobę lub zmarło (P <0,001); z pozostałych 128 pacjentów, którzy otrzymali placebo i którzy nie mieli postępującej choroby, 86 przeszło do lenalidomidu. Po medianie czasu obserwacji wynoszącej 34 miesiące, 86 z 231 pacjentów, którzy otrzymali lenalidomid (37%) i 132 z 229 pacjentów otrzymujących placebo (58%), miało progresję choroby lub zmarło. Mediana czasu do wystąpienia progresji wynosiła 46 miesięcy w grupie lenalidomidu i 27 miesięcy w grupie placebo (p <0,001). Ogółem 35 pacjentów, którzy otrzymali lenalidomid (15%) i 53 pacjentów, którzy otrzymali placebo (23%) zmarło (P = 0,03). Więcej hematologicznych zdarzeń niepożądanych 3. stopnia lub 4 i niehematologicznych zdarzeń niepożądanych 3. stopnia wystąpiło u pacjentów, którzy otrzymywali lenalidomid (p <0,001 dla obu porównań). Drugie pierwotne nowotwory wystąpiły u 18 pacjentów, którzy otrzymywali lenalidomid (8%) i 6 pacjentów otrzymujących placebo (3%).
Wnioski
Leczenie podtrzymujące lenalidomidem, rozpoczęte w 100 dniu po przeszczepieniu krwiotwórczych komórek macierzystych, wiązało się z większą toksycznością i drugimi nowotworami, ale znacznie dłuższym czasem do progresji choroby i znacząco poprawiło całkowity czas przeżycia u pacjentów ze szpiczakiem. (Finansowane przez National Cancer Institute, ClinicalTrials.gov number, NCT00114101.)
Wprowadzenie
Cel terapii szpiczaka mnogiego, wywoływania całkowitej remisji i przedłużania przeżycia, zwykle osiąga się w terapii skojarzonej.1,2 Autologiczny hematopoetyczny przeszczep komórek macierzystych często stosuje się po chemioterapii indukcyjnej w celu poprawy odpowiedzi lub konsolidacji całkowitej remisji.1, 2 Jednakże, ponieważ większość pacjentów ze szpiczakiem mnogim ma nawrót choroby lub progresję po transplantacji, stosowano leczenie podtrzymujące w celu przedłużenia całkowitej remisji i zapobiegania nawrotom lub postępującej chorobie. Niskie dawki melfalanu, interferonu alfa i glukokortykoidów były stosowane w leczeniu podtrzymującym po leczeniu podstawowym, ale ich długotrwałe stosowanie jest ograniczone toksycznością i niewielką skutecznością.3-6
Pięć badań z udziałem pacjentów poddanych autologicznemu przeszczepowi krwiotwórczych komórek macierzystych wykazało, że terapia podtrzymująca talidomidem poprawiła przeżycie wolne od progresji, a trzy z pięciu badań wykazały poprawę ogólnego przeżywalności.7-11 Jednak długoterminowe stosowanie talidomidu jest ograniczone przez toksyczność
[patrz też: idiosynkrazja, przeglądarka skierowań na leczenie sanatoryjne nfz, stomia wklęsła ]