Zapalenie wątroby u myszy jest modelem dla wywołanej wirusem choroby demielinizacyjnej, jak również dla zapalenia wątroby i zespołu ostrej niewydolności oddechowej, który służy z kolei jako model ciężkich pneumonologicznych wirusów, w tym SARS. Rozdział autorstwa Susan Weiss i Julian Leibowitz, w którym podsumowują ogromną literaturę dotyczącą patogenezy mysiego zapalenia wątroby, jest jasny i wyczerpujący. Trzynaście z 26 rozdziałów dotyczy podstawowej wirusologii nidowirusów. Jasne i przekonujące rozdziały dotyczące receptorów i wejścia wirusów zawierają informacje porównawcze nie tylko o różnych koronawirusach, ale także o koronawirusach w porównaniu z innymi wirusami RNA pokrytymi membraną, takimi jak grypa, HIV, wirusy paragrypy i filowirusy. To bardzo ekscytująca dziedzina, która ma wpływ na leczenie i rozwój szczepionek.
Istnieją dwa rozdziały poświęcone ludzkiej chorobie – jeden drobny i erudycyjny przegląd SARS, zawierający istotne informacje z badań pośmiertnych, które trudno byłoby znaleźć w innych miejscach, a drugi – dyskusję na temat ludzkich koronawirusów innych niż SARS. Rozdział ten podejmuje nieco nieortodoksyjną podróż w kierunku możliwego połączenia koronawirusów ze stwardnieniem rozsianym i ostrym rozsianym zapaleniem mózgu i rdzenia. Ponieważ wielu ludzkich wirusologów wciąż nie akceptuje idei, że koronawirusy są przyczynowo związane z którąkolwiek chorobą i istnieje szybko rosnący zbiór informacji o ważnej roli koronawirusów w ostrych chorobach układu oddechowego u pacjentów w każdym wieku, rozdział ten jest nieco rozczarowujący, chociaż jest to kompleksowy przegląd poszczególnych interesów autorów rozdziału.
Ta książka spodoba się przede wszystkim znawcom, szczególnie tym, którzy badają molekularną patogenezę infekcji przez tę grupę wirusów. Ale ponieważ jest tak jasno napisany i autorytatywny, mam nadzieję, że dotrze on do większej grupy osób, które mogą z niego korzystać zarówno w celu utrwalenia zrozumienia porządku nidowirusów, jak i poznania nieznanych obszarów.
Kenneth McIntosh, MD
Szpital Dziecięcy w Bostonie, Boston, MA 02115
Kenneth. harvard.edu
[więcej w: przeglądarka skierowań na leczenie sanatoryjne nfz, panorama zębów, strach przed dentystą forum ]