Rozszerzenie terapii adiuwantowej Aromatase-Inhibitor na 10 lat ad 6

Różnica między grupami w średniej zmianie gęstości mineralnej kości była znacząca, co sprzyjało placebo (p <0,001). Znacznie większa liczba uczestników otrzymujących letrozol niż otrzymujących placebo miała wynik T w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, który był mniejszy niż -2,5 w dowolnym momencie po punkcie wyjściowym (10% w porównaniu z 7%, P = 0,03). Podobny odsetek pacjentów w obu grupach stosował w czasie badania leki chroniące kości, w tym suplementy wapnia (86,1% w obu grupach), suplementy witaminy D (84,5% w obu grupach), selektywny modulator receptora estrogenu (0,3% w obie grupy) i bisfosfoniany (46,2% w grupie letrozolu i 46,6% w grupie placebo). Spośród 133 pacjentów przyjmujących letrozol, u których wystąpiło złamanie podczas okresu próbnego, 56% przyjmowało bisfosfoniany, 90% przyjmowało suplement wapnia, a 86% przyjmowało suplement witaminy D; wśród 88 pacjentów otrzymujących placebo, u których wystąpiło złamanie podczas protokołu terapii, 55% przyjmowało bisfosfoniany, 86% suplement wapnia, a 88% suplement witaminy D. Jakość życia
W obu grupach ponad 85% uczestników ukończyło ocenę jakości życia w każdym punkcie czasowym. Nie zaobserwowano istotnych różnic między grupami w wynikach sumarycznych SF-36 lub w większości wyników podskali. Ogólnie, redukcja wyników (wskazująca gorszą jakość życia) była większa wśród kobiet z grupy letrozolu niż wśród osób z grupy placebo w podskali rola-fizyczna (różnica między grupami w zmianie wyniku, 3,2; P = 0,009 ). Interakcja przypisania grupy do czasu była istotna dla bólu ciała (P = 0,03) i podskali rola-emocja (P = 0,03), co wskazuje na zmianę różnic między grupami w czasie. W szczególności bóle głowy były większe w przypadku stosowania letrozolu niż placebo po 12, 24 i 36 miesiącach, ale niższe w 48 i 60. Jednak, gdy porównywano pojedyncze punkty czasowe, różnica między grupami miała jedynie wymiar graniczny po 12 miesiącach ( P = 0,07). W odniesieniu do podskali rola-emocja kobiety otrzymujące letrozol miały lepsze wyniki niż osoby otrzymujące placebo w 12, 36 i 60 miesiącu, ale ich wyniki były gorsze niż wyniki dla osób otrzymujących placebo w 24 i 48 miesiącu. Porównanie w pojedynczych punktach czasowych wykazało znacząca różnica tylko po 60 miesiącach, na korzyść letrozolu (zmiana wyniku, -3,1 z letrozolem vs. -8,6 z placebo, P = 0,01). Nie zaobserwowano znaczących różnic między grupami w żadnej z czterech podskal objawowych MENQOL.
Dyskusja
W badaniu MA.17R zbadano wpływ przedłużenia leczenia adiuwantowego inhibitorem aromatazy ponad 5 lat u kobiet z wczesnym rakiem piersi. Wykazaliśmy, że leczenie inhibitorem aromatazy przez dodatkowe 5 lat po początkowym leczeniu przez 4,5 do 6 lat było korzystne w zapobieganiu nawrotom choroby, niezależnie od stanu węzłów, wcześniejszej chemioterapii adiuwantowej, czasu od ostatniej dawki inhibitora aromatazy i czasu leczenie tamoksyfenem lub inhibitorem aromatazy. Ryzyko nawrotu choroby i przeciwstronnego raka piersi było znacząco niższe (o 34%) u kobiet, które kontynuowały leczenie inhibitorem aromatazy przez 10 lat niż u kobiet, które otrzymywały placebo po początkowych 5 latach leczenia inhibitorami aromatazy
[patrz też: odczyn arthusa, dermaplast, trening umiejętności społecznych dla dzieci ]

Powiązane tematy z artykułem: dermaplast odczyn arthusa trening umiejętności społecznych dla dzieci