Rytuksymab w zwyrodnieniowo-remisyjnej stwardnieniu rozsianym

Hauser i in. (Wydanie 14 lutego) raportuje pozytywne wyniki fazy drugiej próby rytuksymabu w powracająco-zwalniającym stwardnieniu rozsianym. Chciałbym zwrócić uwagę na opinię publiczną w sprawie zdrowia i leków (FDA) dotyczącą rituksymabu2. Poradnik ten został niedawno zaktualizowany po zgłoszonych zgonach postępującej wieloogniskowej leukoencefalopatii dwóch pacjentów leczonych rytuksymabem z powodu tocznia rumieniowatego układowego. Nadążając za stosowaniem silniejszych i specyficznych środków immunosupresyjnych, zwiększa się częstość występowania oportunistycznych zakażeń, takich jak postępująca wieloogniskowa leukoencefalopatia. W badaniach klinicznych natalizumabu w leczeniu choroby Leśniowskiego-Crohna i stwardnienia rozsianego postępująca wieloogniskowa leukoencefalopatia rozwinęła się u trzech pacjentów, z których dwóch zmarło.3 Natalizumab został wycofany z rynku, a po dużej ocenie poekspozycyjnej pozwolono mu wrócić na rynek z rozbudowanymi instrukcjami bezpieczeństwa. Stąd, pomimo obiecujących wyników nowej generacji leków immunosupresyjnych, ich profile bezpieczeństwa budzą niepokój. Aby zoptymalizować równowagę między ryzykiem i korzyściami leczenia, przyszłe badania powinny obejmować zarówno rygorystyczne monitorowanie bezpieczeństwa, jak i ukierunkować pacjentów z dużym ryzykiem niepełnosprawności.
Hans M. Schrijver, MD
Westfries Gasthuis, 1620 AR Hoorn, Holandia
h. nl
3 Referencje1. Hauser SL, Waubant E, Arnold DL, i in. Zmniejszenie liczby limfocytów B z rytuksymabem w powracająco-zwalniającym stwardnieniu rozsianym. N Engl J Med 2008; 358: 676-688
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
2. Doradztwo w zakresie zdrowia publicznego FDA: zagrażające życiu zakażenie mózgu u pacjentów z układowym toczniem rumieniowatym po leczeniu Rituxanem (rytuksymab). (Dostęp do 23 maja 2008 r., Http://www.fda.gov/cder/drug/advisory/rituximab.htm.)

3. Berger JR, Koralnik IJN. Postępująca wieloogniskowa leukoencefalopatia i natalizumab – nieprzewidziane konsekwencje. N Engl J Med 2005; 353: 414-416
Full Text Web of Science Medline
Zastosowanie rituximabu, przeciwciała anty-CD20, w leczeniu chorób autoimmunologicznych, w tym stwardnienia rozsianego, z pewnością jest obiecujące. W swoim artykule Hauser i in. donoszą, że CD19 i CD20 mają podobne profile ekspresji i dlatego monitorowali komórki CD19 u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym, którzy byli leczeni rytuksymabem. Ekspresja CD19 i CD20 nie jest taka sama na różnych etapach rozwoju i funkcji komórek B..1 Autoreaktywne klony B-CD20 mogą, w niektórych przypadkach, pośredniczyć w uszkodzeniach w chorobach autoimmunologicznych.2 Dlatego monitorowanie ekspresji CD19 i Komórki wykazujące ekspresję CD20 mogłyby prawdopodobnie poprawić naszą wiedzę na temat skuteczności rytuksymabu u pacjentów z chorobami autoimmunologicznymi. Analiza ekspresji CD20 w krwi obwodowej może również umożliwić ustalenie zależności między obecnością komórek CD20 + a uszkodzeniem zależnym od układu immunologicznego, jak pokazano na przykład w idiopatycznej autoimmunologicznej niedokrwistości hemolitycznej.3 Wreszcie, takie podejście może przyczynić się do lepszej wybór pacjentów, którzy mogą mieć dobrą odpowiedź na leczenie rytuksymabem.
Raffaele De Palma, MD, Ph.D.
Drugi uniwersytet w Neapolu, 80131 Neapol, Włochy
rafaela to
Adelina Sementa, MD
Szpital Moscati, 83100 Avellino, Włochy
3 Referencje1. Levesque MC, St Clair EW. Terapie ukierunkowane na komórki B dla chorób autoimmunologicznych i korelaty odpowiedzi choroby i nawrotu. J Allergy Clin Immunol 2008; 121: 13-21
Crossref Web of Science Medline
2. Wiestner A, Cho HJ, Asch AS i in. Rytuksymab w leczeniu nabytych inhibitorów czynnika VIII. Blood 2002; 100: 3426-3428
Crossref Web of Science Medline
3. D Arena G, Califano C, Annunziata M, i in. Rytuksymab do autoimmunologicznej autoimmunologicznej niedokrwistości hemolitycznej typu ciepłego: retrospektywne badanie 11 dorosłych pacjentów. Eur J Haematol 2007; 79: 53-58
Crossref Web of Science Medline
Przeciwciało monoklonalne opisane w artykule przez Hauser i in. to kolejny dodatek do rosnącej listy immunoterapii, która poprawia wyniki rezonansu magnetycznego (MRI) i wskaźniki nawrotów w stwardnieniu rozsianym. Wcześniejsze badania wykazały, że stosowanie globuliny antylimfitycznej i całkowite napromieniowanie układu limfoidalnego w stwardnieniu rozsianym jest daremne.1 W stwardnieniu rozsianym, ostrej demielinizacji może ewoluować bez komórek B, 2 i jedna trzecia zmian nie ma limfocytów.1 Nie ma specyficznej choroby przeciwciało w stwardnieniu rozsianym, w przeciwieństwie do innych chorób autoimmunologicznych, w których rytuksymab jest skuteczny.
Poprzednie wnioski z prób stwardnienia rozsianego sugerują, że istnieje ogromna luka między efektem leczenia, ocenianym przez zmiany w MRI i wskaźnikach nawrotów, a długofalowym wynikiem, ocenianym za pomocą miar niepełnosprawności, takich jak Rozszerzona Skala Niepełnosprawności i Stała funkcjonalna skala dla stwardnienia rozsianego. Luka ta jest zmostkowana, jak w tym badaniu, przez statystyczną ekstrapolację, a nie przez podłużne dane uzupełniające. Zmiany zapalne w stwardnieniu rozsianym (np. Nasilenie zmian w MRI z kontrastem i nawrotami) są prawdopodobnie reakcjami tkankowymi na neurodegenerację, a nie z natury autoimmunologiczną. Oś czasu zmian MRI w badaniu rituximabu sugeruje, że efekt był prawdopodobnie przeciwzapalny, a nie z powodu wyczerpania limfocytów B. Dopóki nie zostanie zatrzymana neurodegeneracja w stwardnieniu rozsianym, żadna forma immunoterapii, nawet dobrze ukierunkowana, nie będzie zawierała długotrwałej progresji niepełnosprawności.
Abhijit Chaudhuri, DM, Ph.D.
Queen s Hospital, Romford RM7 0AG, Wielka Brytania
com
Peter O. Behan, MD
University of Glasgow, Glasgow G12 8QQ, Wielka Brytania