Ryzyko genetyczne, przestrzeganie zdrowego stylu życia i choroba wieńcowa

Zarówno czynniki genetyczne, jak i styl życia przyczyniają się do indywidualnego ryzyka choroby wieńcowej. Nie wiadomo, w jakim stopniu wzrost ryzyka genetycznego może zostać zrównoważony przez zdrowy styl życia. Metody
Wykorzystując wynik poligenowy polimorfizmów sekwencji DNA, oszacowaliśmy ryzyko genetyczne w chorobie wieńcowej w trzech prospektywnych grupach – 7814 uczestników badania w badaniu ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities), 21 222 w badaniu zdrowia genomów kobiet (WGHS) i 22 389 w badaniu Malmö Diet and Cancer Study (MDCS) – oraz 4260 uczestników przekrojowego badania BioImage, dla którego dostępne były dane genotypu i współzmiennej. Ustaliliśmy także, czy uczestnicy przestrzegają zasad zdrowego stylu życia, stosując system punktacji składający się z czterech czynników: braku aktualnego palenia, bez otyłości, regularnej aktywności fizycznej i zdrowej diety.
Wyniki
Względne ryzyko incydentów wieńcowych było o 91% wyższe wśród uczestników wysokiego ryzyka genetycznego (górny kwintyl wyników poligenicznych) niż u osób o niskim ryzyku genetycznym (dolny kwintyl wyników poligenicznych) (współczynnik ryzyka, 1,91, 95% przedział ufności [CI ], 1,75 do 2,09). Korzystny styl życia (zdefiniowany jako co najmniej trzy z czterech zdrowych czynników stylu życia) wiązał się ze znacznie niższym ryzykiem incydentów wieńcowych niż niekorzystny styl życia (zdefiniowany jako brak lub tylko jeden zdrowy czynnik stylu życia), niezależnie od kategorii ryzyka genetycznego. Wśród uczestników wysokiego ryzyka genetycznego korzystny styl życia wiązał się z 46% niższym względnym ryzykiem incydentów wieńcowych niż niekorzystnym stylem życia (współczynnik ryzyka, 0,54, 95% CI, 0,47 do 0,63). Wynik ten odpowiadał zmniejszeniu standaryzowanej 10-letniej częstości występowania incydentów wieńcowych z 10,7% dla niekorzystnego stylu życia do 5,1% dla korzystnego stylu życia w ARIC, z 4,6% do 2,0% w WGHS i od 8,2% do 5,3% w MDCS. W badaniu BioImage korzystny styl życia wiązał się ze znacznie mniejszym zwapnieniem tętnic wieńcowych w obrębie każdej kategorii ryzyka genetycznego.
Wnioski
W czterech badaniach obejmujących 55 685 uczestników czynniki genetyczne i styl życia były niezależnie związane z podatnością na chorobę wieńcową. Wśród uczestników wysokiego ryzyka genetycznego korzystny tryb życia wiązał się z blisko 50% niższym względnym ryzykiem choroby wieńcowej niż niekorzystnym trybem życia. (Finansowane przez National Institutes of Health i inne.)
Wprowadzenie
Zarówno czynniki genetyczne, jak i styl życia są kluczowymi czynnikami choroby wieńcowej, złożonym zaburzeniem, które jest główną przyczyną śmierci na całym świecie.1 Rodzinny schemat ryzyka choroby wieńcowej został po raz pierwszy opisany w 1938 r., A następnie potwierdzono go w dużych badaniach z udziałem bliźniaków. i prospektywne kohorty.2-6 Od 2007 r. analizy asocjacji genomewidu zidentyfikowały ponad 50 niezależnych loci związanych z ryzykiem choroby wieńcowej.7-15 Te allele ryzyka, gdy są połączone w wynik ryzyka wielogenowego, są predykcyjne dla incydentów wieńcowych. i zapewniają ciągły i ilościowy pomiar wrażliwości genetycznej.16-24
Wiele dowodów wskazuje również, że osoby przestrzegające zdrowego trybu życia znacznie zmniejszyły liczbę incydentów sercowo-naczyniowych.25-30 Promowanie zdrowego stylu życia, w tym niepalenie tytoniu, unikanie otyłości, regularna aktywność fizyczna i zdrowy styl żywienia, podkreśla obecną strategię poprawy zdrowia sercowo-naczyniowego w populacji ogólnej
Wielu obserwatorów przyjmuje, że genetyczna predyspozycja do choroby wieńcowej jest deterministyczna.32 Jednak ryzyko genetyczne może zostać osłabione przez korzystny styl życia