Ryzyko nawrotu po odstawieniu rysperydonu w chorobie Alzheimera

Wśród pacjentów z chorobą Alzheimera, którzy mieli odpowiedź na leki przeciwpsychotyczne z powodu psychozy lub agresji, nie ustalono ryzyka nawrotu objawów po odstawieniu leku. Metody
Pacjenci z chorobą Alzheimera i psychozą lub agresją-agresją otrzymywali otwarte leczenie rysperydonem przez 16 tygodni. Ci, którzy mieli odpowiedź na leczenie rysperydonem, zostali następnie losowo przydzieleni, w podwójnie ślepej próbie, do jednego z trzech schematów leczenia: kontynuacja leczenia rysperydonem przez 32 tygodnie (grupa 1), leczenie rysperydonem przez 16 tygodni, a następnie placebo przez 16 tygodni (grupa 2) lub placebo przez 32 tygodnie (grupa 3). Głównym rezultatem był czas do wystąpienia nawrotu psychozy lub pobudzenia.
Wyniki
Łącznie 180 pacjentów otrzymywało rysperydon w postaci otwartej (średnia dawka, 0,97 mg na dobę). Nasilenie psychozy i pobudzenia uległo zmniejszeniu, chociaż wystąpił łagodny wzrost objawów pozapiramidowych; 112 pacjentów spełniało kryteria odpowiedzi na leczenie, z których 110 przeszło randomizację. W pierwszych 16 tygodniach po randomizacji częstość nawrotów była większa w grupie otrzymującej placebo niż w grupach otrzymujących rysperydon (60% [24 z 40 pacjentów w grupie 3] vs. 33% [23 z 70 w grupach i 2], P = 0,004, współczynnik ryzyka dla placebo, 1,94, 95% przedział ufności [CI], 1,09 do 3,45, P = 0,02). W ciągu kolejnych 16 tygodni częstość nawrotów była większa w grupie, która została zamieniona z rysperydonu na placebo, niż w grupie, która nadal otrzymywała rysperydon (48% [13 z 27 pacjentów w grupie 2] w porównaniu z 15% [2 z 13 w grupie 1], P = 0,02, współczynnik ryzyka, 4,88, 95% CI, 1,08 do 21,98, P = 0,02). Wskaźniki zdarzeń niepożądanych i zgonów po randomizacji nie różniły się istotnie pomiędzy grupami, chociaż porównania opierały się na niewielkiej liczbie pacjentów, szczególnie w ciągu ostatnich 16 tygodni.
Wnioski
U pacjentów z chorobą Alzheimera, u których wystąpiła psychoza lub pobudzenie, które reagowało na leczenie rysperydonem przez 4 do 8 miesięcy, przerwanie leczenia rysperydonem wiązało się ze zwiększonym ryzykiem nawrotu choroby. (Finansowane przez National Institutes of Health i inne, ClinicalTrials.gov number, NCT00417482.)
Wprowadzenie
Objawy psychozy lub pobudzenia są powszechne w chorobie Alzheimera.1,2 Objawy te wiążą się ze stresem ze strony pacjenta, zwiększonym obciążeniem dla opiekunów, szybszym upośledzeniem funkcji poznawczych, zwiększonym prawdopodobieństwem instytucjonalizacji i zwiększonymi kosztami opieki zdrowotnej. 3 Niefarmakologiczne podejście do leczenia behawioralnego może pomóc, 4-9, ale duże, kontrolowane badania są potrzebne, aby potwierdzić skuteczność tych strategii.
Wśród leków psychotropowych tylko leki przeciwpsychotyczne wykazują przewagę nad placebo w leczeniu psychozy i agresji-agresji u pacjentów z demencją, chociaż są one związane tylko z niską lub umiarkowaną skutecznością. 10-12 Efekty uboczne leków przeciwpsychotycznych obejmują uspokojenie polekowe, pozapiramidowe objawy, późna dyskineza, zwiększenie masy ciała i zespół metaboliczny.13-15 Analiza łącząca dane z 17 krótkoterminowych badań z udziałem pacjentów z demencją wykazała, że śmiertelność wśród pacjentów otrzymujących leki przeciwpsychotyczne była średnio 1,6 do 1,7 razy większa niż że wśród pacjentów otrzymujących placebo – odkrycie, które skłoniło Food and Drug Administration do zażądania czarnej skrzynki ostrzeżenia dla tych leków. 16 Niektóre badania obserwacyjne przeprowadzone w domach opieki nie wykazały zwiększonej śmiertelności z użyciem leków przeciwpsychotycznych u pacjentów z demencją. 17-19
Nawet jeśli leki przeciwpsychotyczne są skuteczne, często są przerywane z powodu niepokoju i ze względu na przepisy federalne, które zalecają wczesne odstawienie.20 Z pewnymi wyjątkami 21-23 większość prób odstawienia leków przeciwpsychotycznych u pacjentów z demencją4,5, 24-27 nie wykazały ponownego pojawienia się psychozy lub niepokoju
[patrz też: czym jest zdrowie, warunki do oddania krwi, badania w kierunku cukrzycy ]

Powiązane tematy z artykułem: badania w kierunku cukrzycy czym jest zdrowie warunki do oddania krwi